Dzień Otwarty II LO

4 kwietnia 2019 roku gościliśmy w murach II LO uczniów trzecich klas gimnazjów, ósmoklasistów, czyli uczniów ostatniej klasy szkoły podstawowej oraz ich rodziców. Ideą dni otwartych jest spotkanie dyrekcji, nauczycieli oraz licealistów z kandydatami do klas pierwszych naszej szkoły. W ramach spotkania zaproponowałyśmy młodym ludziom i ich rodzicom odwiedzenie pracowni języka polskiego, w której przygotowałyśmy materiały poświęcone Malcie oraz Zakonowi Kawalerów Maltańskich. Były to prezentacje multimedialne oraz wydrukowane na kolorowych kartkach ciekawostki poświęcone wyspom, ich kulturze, historii, tradycjom oraz walorom przyrodniczym.




 Jak się okazało, nasi rozmówcy byli zainteresowani nie tylko ofertą edukacyjną liceum, ale również wymianami międzynarodowymi oraz możliwością nawiązania bliższych kontaktów z rówieśnikami z innych krajów.




Wielkie zainteresowanie wywołały nasze koszulki, na których widnieją logo, idea zapisana w słowach "Umysł bez granic"
oraz nazwa programu unijnego Erasmus+.  Z rozmów dowiedziałyśmy się, że uczniowie wiedzą o istnieniu różnych inicjatyw europejskich, a niektórzy z nich mieli już okazję uczestniczyć w programach realizowanych w ich macierzystych szkołach. Nowością było dla nich natomiast to, że również nauczyciele aktywnie biorą udział w przeznaczonych dla nich działaniach i mobilnościach.




Wywiązała się między nami dyskusja na temat nauki przez całe życie. Wspólnie doszliśmy do wniosku, że nauczyciele pogłębiają wiedzę, nabywają nowe umiejętności, podejmują kolejne wyzwania właśnie po to, by nowocześniej uczyć, inspirować młodych ludzi i przygotowywać ich do życia w świecie, który wciąż się zmienia i stawia przed człowiekiem coraz to nowe wyzwania.





 Odwiedzający nas uczniowie dzielili się również swoimi obawami dotyczącymi czekających ich egzaminów oraz nauki w nowej szkole. Szczególnie ósmoklasiści byli trochę onieśmieleni i zagubieni. W tej sytuacji próbowałyśmy im pokazać, że szkoła to nie tylko nauka w salach lekcyjnych zgodnie z podziałem godzin, to również przygoda, w której wspólnie uczestniczą uczniowie
i nauczyciele.




Każdą grupę żegnałyśmy podobnie, a mianowicie nasi goście częstowali się słodyczami i losowali karteczki z ciekawostkami na temat Malty, które z powodzeniem mogą się stać inspirującymi zakładkami do książek lub podręczników szkolnych.

Katarzyna Kamizela i Katarzyna Kroczek przygotowały dla zainteresowanych ulotkę na temat  propozycji wychowawczo-dydaktycznych  szkoły:


II LICEUM W KRAKOWIE
„WSPÓŁCZESNA SZKOŁA W WIELOKULTUROWEJ EUROPIE „                          
DZIAŁANIA SZKOŁY:

WZMACNIANIE WŚRÓD MŁODZIEŻY ŚWIADOMOŚCI WIELOKULTUROWOŚCI   W EUROPIE PODCZAS:

  • LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO  (np. Wielokulturowa natura świata w „Podróżach z Herodotem”, Sztuka skutecznej perswazji „ Mam marzenie” M.L.King, Polemika ze stereotypami narodowymi w literaturze pozytywizmu, C.K.Norwid wobec rasizmu…)
  • LEKCJI WYCHOWAWCZYCH (np. „Stereotypy”, „Inny nie znaczy obcy”)
  • WYCIECZEK DO WIELU KRAJÓW  W CELU POZNAWANIA BOGACTWA INNYCH KULTUR
  • WSPÓŁPRACY Z MUZEUM „GALICJA” (np. Udział w warsztatach:  „Od stereotypu do dyskryminacji”, „Różnorodność- tolerancja- szacunek”)
  • WYJŚĆ DO KINA NA FILMY PORUSZAJĄCE TEMATY
            TOLERANCJI WOBEC WIELOKULTUROWOŚCI (np. „Green Book”)
  • KONKURSÓW ( np.  plakaty i recenzje do filmu „Green Book” promujące postawę tolerancji  )

WYMIANA DOBRYCH PRAKTYK WŚRÓD UCZNIÓW ORAZ  PROMOWANIE WŚRÓD NICH POSTAWY OTWARTOŚCI I PRZYJAŹNI WOBEC LUDZI  INNEJ NARODOWOŚCI POPRZEZ:

  • TEMATYKĘ GODZIN WYCHOWAWCZYCH (np. Dziedzictwo kulturowe Polski, Polacy a mniejszości narodowe, Wolność słowa a odpowiedzialność za nie Tożsamość Polaka i Europejczyka...)
  • LICZNE WYMIANY SZKOLNE (np. Indie, Australia, Niemcy, Szwajcaria, Hiszpania..)
  • WARSZTATY (np. Dni Kultury Francuskiej, Angielskiej, Niemieckiej, Hiszpańskiej...)
  • LEKCJE INTEGRACYJNE PROWADZONE PRZEZ PSYCHOLOGÓW I PEDAGOGÓW WE WSZYSTKICH PIERWSZYCH KLASACH
  • KORZYSTANIE Z BOGACTWA KULTUROWEGO UCZNIÓW O PODWÓJNYM OBYWATELSTWIE (np. prezentacja kultury i obyczajów innych krajów.







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.