Cele projektu

Zatytułowaliśmy nasz projekt: “Umysł bez granic - współczesna szkoła w wielokulturowej Europie” Uczestniczy w nim osiemnastu pracowników naszego liceum - nauczyciele języka angielskiego, niemieckiego, polskiego, biologii, historii, geografii, wiedzy o społeczeństwie, wiedzy o kulturze i historii sztuki. Większość uczestników brała już udział w zagranicznych mobilnościach edukacyjnych i innych projektach międzynarodowych.
W celu określenia celów projektu zidentyfikowaliśmy najistotniejsze potrzeby szkoły w obszarach wymagających doskonalenia i rozwoju. Za najważniejszą uznaliśmy taką organizację nauczania i uczenia się, która pozwoli na utrzymanie  wysokiego poziomu kształcenia  i sprostanie stale rosnącym oczekiwaniom wobec efektywności edukacji językowej i przedmiotowej. Zauważyliśmy również potrzebę rozwijania wrażliwości międzykulturowej oraz kształtowania postawy ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur; potrzebę spowodowaną obecnością w naszej szkole uczniów-obcokrajowców, a także radykalizacją postaw w społeczności lokalnej, zwłaszcza ludzi młodych.
W związku z powyższym za najważniejsze cele projektu uznaliśmy:
- rozwój kadry nauczycielskiej w zakresie doskonalenia warsztatu pracy i podnoszenia poziomu znajomości języków obcych
- nawiązanie nowych kontaktów i podjęcie międzynarodowej współpracy z nowymi partnerami
- zdobycie wiedzy na temat systemu edukacji w innych krajach europejskich, możliwości studiowania na zagranicznych uczelniach i - - zaistnienia na europejskim rynku pracy
- rozwój postawy obywatelskiej wśród młodzieży
- upowszechnienie wiedzy na temat wspólnego dziedzictwa kulturowego krajów europejskich
- rozwijanie kompetencji międzykulturowych oraz kształtowanie postawy tolerancji i otwartości wobec innych kultur u nauczycieli i uczniów
- podniesienie prestiżu szkoły i zwiększenie jej atrakcyjności w Krakowie i Małopolsce
Formą działania wspólną dla wszystkich uczestników projektu będzie uczestnictwo w zagranicznych mobilnościach edukacyjnych. Inne działania, planowane na czas przed i po wyjeździe, dzielą się na dwie grupy. Działania rozwijające kompetencje językowe oraz wiedzę na temat innych krajów europejskich obejmą stworzenie bazy materiałów dotyczących zagadnień kulturowych i językowych i udostępnienie jej na platformie Kahoot!, propagowanie nauczania języka angielskiego w oparciu o teksty kultury pod hasłem “Nauczanie języka angielskiego w Krakowie-Mieście Festiwali”, upowszechnienie wiedzy na temat wspólnego dziedzictwa polsko-austriackiego oraz związków Polski z Maltą, projekt międzynarodowy realizowany poprzez platformę eTwinning poświęcony dziedzictwu kulturowemu krajów partnerskich oraz zorganizowanie cyklu zajęć kształcących umiejętność skutecznej prezentacji posiadanych umiejętności w celu znalezienia pracy.


Spodziewamy się, że dzięki realizacji projektu nastąpi rozwój zawodowy nauczycieli, co podniesie merytoryczny i metodyczny poziom prowadzonych przez nich zajęć i pozwoli sprostać wymaganiom i potrzebom uczniów naszego liceum. Mamy również nadzieję, że uda nam się zdobyć umiejętności niezbędne w pracy z uczniami-obcokrajowcami oraz zbudować w szkole atmosferę odporną na obecne w przestrzeni publicznej poglądy nacjonalistyczne, ksenofobiczne i rasistowskie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.